Viktiga val i livet

Av och till hamnar man i situationer som kräver för livet viktiga vägval och då menar jag inte Aftonbladet eller Expressen för båda går fetbort.

Nej, det handlar om att välja när man kommer ut på Götgatan från den södra utgången från Slussens t-banestation.
Höger eller vänster? Att klämma in en fot på Hatten eller rulla hatt på Foten? Trångt eller rymligt? Uppförsbacke eller nedförsbacke? Etablerat eller nyöppnat?
Det handlar om att välja mellan Omnipollos Hatt och Stigbergets Fot som är belägna sisådär 187m från varandra.
Omnipollos Hatt har funnits några år och är det alltid trångt bland ölskäggen när det ska väljas bland de tio kranarna och sittplatserna äro få i den minimala lokalen.
DSC_1078
Valet föll den här gången på nyöppnade Stigbergets Fot som ligger i hörnan Götgatan och Mariagränd. Lokalen är ganska rymlig och målad i någon skolmatssalsgulbeige färg. Kranarna är 23st till antalet och de flesta innehöll den dag etablissemanget besöktes, mest Stigbergets egna öl vilket inte alls på något sätt är dåligt, eftersom det är ett av Sveriges bästa bryggerier men jag hade hoppats på att det skulle finnas något nytt, spännande och oprovat från dem. Det är dock inte lätt att tillfredsställa den kräsne bloggaren som införskaffar nästan allt Stigberget brygger. Serveringen bygger på en enkel princip, stor öl, fullt glas, liten öl, halvt glas. Enkelt.
result_1582987863704
Vad jag drack? Jo, det blev en Narangi, en juicigt disig IPA på 6,8% serverad i ett enkelt fotlöst, och i mitt fall fullt, glas.
Smaken är fyllig med tydliga toner av apelsinskal med en snäll beska och någon sötma. Det som serverades var sannolikt färskare än de jag provat tidigare då tonen av apelsinskal var mycket tydligare. eller så är det skillnaden mellan fat och flaska/bruk. Birametern når 8 av 10, mycket välsmakande.

Slutsatsen av öl och lokal blir att jag kommer återvända till Stigbergets fot och den avspända miljö som jag tycket fanns där för en Stigbergets sitter aldrig fel.
Jag vet inte vem som designat Foten men jag tycker den har typiska drag från både Omnipollo och Mikkeller.

Nu när har Ölstugan Tullen och Stigberget hittat till Stockholm, kan man hoppas på The Rover och Ölrepubliken också?

Lämna en kommentar