Februari

Februari inleds med ett släpp av tillfälliga öl den 2:a och antalet öl i detta släpp är 11. Av dessa 11 finns det 2st abosluta måsten, för om Stigberget slår sig ihop med Verdant kan det bara bli bra och spanska Garage Beer med The Veil likaså. Ett annat intressant objekt är Alesmith Hopwright.

På den lokala fronten är det dags den 5:e då 111 öl når Systemets hyllor.
Ett ganska tungt släpp med många intressanta DIPA. Efter en del velande har jag fastnat för 24st, främst de vanliga västkustbryggerierna men Omnipollo, Hop Notch och Potum är också mycket intressanta. Krypta Brewing är för mig okända och får chansen.
Ett mycket kärt återseende är O/O Narangi. Nyköpings Bryggeri har inte lämnat några större intryck på mina smaklökar men får en hel del ros på andra ölbloggar, så, OK då.
Surölsbryggarna Brekkeriet släpper en IPA som intresserar trots att suröl inte intresserar. Närmare studier kan göras i denna länk: https://www.systembolaget.se/delad-lista/?shareId=56ec0777-7879-46e7-8fdf-fc2f9c84d009.

I kalenderordning kommer sedan ett släpp den 9:e. 12 öl denna gång och jag har provat 5 av dessa och dessa 5 får stå över denna gång till förmån för Omnipollo Foggy Window, Deya We’ll Take it off the Zombies och Floc/Finbacks IPA Overcurrent.

Veckan därpå släpps 14öl i det tillfälliga sortimentet. Av dessa önskar jag stifta bekantskap med Cloudwaters Know People Who No People, Fermenterarnas Late Night Shift och Stigbergets Triple Haze som är den ”vanliga” Amazing Haze men med turbo och kompressor pressats upp till 10%ABV.
En återkommande vän är Stone IPA som alltid är pålitlig även om jag tycker att den kortare transporten från bryggeriet i Berlin var positiv för ölen. Tyvärr lyckad markandssidan på Stone göra sig osams med de tyska bryggerierna och Stone blev mer eller mindra tvungna att lägga ner den tyska verksamheten.

Om släppet den 23:e vet jag bara att okända Utopian Brewery från Devon, England släpper med sin traditionella Heritage IPA på engelskt otraditionella 6.6%ABV. Mer om detta släpp senare.

Åter till släppet den 23:e då det släpps 14st öl i ett ganska alkholstarkt släpp.
Förutom den tidigare nämnda ölen spanar jag in ett tysksvenskt humleprojekt i form av Fuerst Wiacek och Stigbergets IPA Metz, ganska obekanta engelska Rivington släpper en DIPA kallad They Live, helt obekanta amerikanska Beer Zombies släpper en DIPA under namnet We are the Weirdos och till sist Victory Brewing med sin Hop Devil. Enligt det übernördiga kalkylarket är det 10år sedan Hop Devil rann ner genom strupen. Dags igen med andra ord.

En reaktion på ”Februari

Lämna en kommentar